IDENTIFIKACE ZÁVAD TURBODMYCHADLA

Turbodmychadlo je součást motoru, na kterou jsou nejčastěji sváděny problémy (často neprávem) s funkcí celé pohonné jednotky.

Pro orientační určení možné příčiny závady Vám pomůže následující tabulka. Ovšem pravdou zůstává, že nejčastější příčina "nepatřičný zvuk vycházející z motorového prostoru" se v drtivé většině případů odhalí pouze vylučovací metodou pokus x omyl.

Zvýšená kouřivost

Typickým projevem závady turbodmychadla je zvýšená kouřivost (šedomodrý dým), která je způsobena průnikem oleje z prostoru ložiskové skříně turbodmychadla do turbínové skříně (kde shoří na karbon se spalinami) a dmychadlové skříně (a z ní do intercooleru) a odtud je strháván proudem vzduchu do spalovacího prostoru, kde hoří.

K průniku může dojít z důvodu špatné funkce těsnících kroužků , zvětšením vůlí ( viz. příčiny poškození) ale také provozními podmínkami motoru.

Špatná funkce regulačního mechanismu

Nezanedbatelnou část závad VNT turbodmychadel (s proměnnou geometrií rozváděcích – regulačních lopatek) způsobuje právě špatná funkce regulačního mechanismu.

Typickým projevem této závady je náhlá ztráta výkonu (zpravidla při akceleraci), pokles otáček a „spadnutí“ motoru do nouzového režimu. To sice odstraníte vypnutím klíčku zapalování, ale tato závada se náhodně opakuje a může být v silničním provozu příčinou velmi kritických situací.


Pokud se Vám vyskytne na vozidle tato závada, před demontáží turbodmychadla prověřte:


Při odstranění závady regulace turbodmychadla je vždy potřeba postupovat komplexně:


Z těchto informací vyplývá, že tzv. „rozhýbání“ mechanismu pomocí spreje aplikovaného pouze do hrdla turbínové skříně je řešením nedostačujícím a neprofesionálním.

Volejte zdarma zelenou linku 800 10 10 55
Pošlete poptávku